چیلر آب خنک به چیلری گفته می‌شود که وظیفه آن خنک کردن آب داخل سیستم‌های برودتی می‌باشد و جهت خنک کردن مقدار آب مصرفی در سازه‌ها و پروژه‌ های خانگی یا صنعتی به کار می‌رود که می‌تواند گرما را از آب گرفته و سپس آب را به صورت مجدد به چرخه فعالیت وارد کند. در واقع این نوع چیلرها می‌ توانند حرارت را از فضایی بگیرند که نیاز به کنترل کردن دما دارد، سپس آن را به یک فضای دیگر منتقل کنند. پس چیلر نه تنها به عنوان نوعی وسیله تولید سرما محسوب می‌شود، بلکه به عنوان یک وسیله جهت دفع کردن گرما نیز مطرح شده است که وظیفه آن آسان کردن نحوه انتقال حرارت‌ های ناخواسته و نامطلوب می‌ باشد که از فعالیت چیلر به وجود آمده است.

برای این نوع چیلرها به طور کاملاً اختصاصی نوع برج خنک کننده طراحی شده است، چون کندانسور چیلر آب خنک می‌ تواند از آب به عنوان نوعی ماده محرک جهت خنک سازی خودش استفاده کند و از آنجایی که معمولاً سطوح تر و مرطوب جهت انتقال دادن حرارت موفق‌دتر هستند و بر حسب دما در حباب تر و مرطوب کار تراکم انجام می‌ شود، به همین دلیل است که راندمان این نوع چیلرها بالا است.

 

پیشنهاد محصول:چیلر هوا خنک

نحوه عملکرد چیلر آب خنک

چرخه این نوع از چیلرها مانند هر نوع چیلر دیگری دارای چهار عضو اصلی یعنی کمپرسور، کندانسور اواپراتور و شیر انبساط است که در داخل هر کدام از این اجزا فرایند ترمودینامیکی به طور جداگانه رخ می‌دهد. نحوه عملکرد چیلر آب خنک نیز به این شکل است که در ابتدا می‌ تواند ماده مبرد را در دما و فشار متفاوتی به فازهای مختلفی از ماده برساند تا به این ترتیب مقداری آب را خنک کرده و در نهایت به قسمت خارج از دستگاه چیلر آن را پمپاژ کند. یعنی کار اصلی و مهم چیلر به صورت تغییر دادن فاز یا همان حالت فیزیکی ماده مبرد یا خنک کننده می‌دباشد که بر این اساس عملکرد چیلر آب خنک به صورت متراکم سازی گاز یا بخار است که مراحل عملکرد این نوع از چیلرها را می‌ توان به صورت ۴ مرحله مختلف بیان کرد:

مرحله نخست

نقطه شروع برای چرخش و عملکرد چیلر آب خنک جایی است که مقداری آب که در فرایند تولید وجود دارد به اواپراتور وارد شده و از آنجا نیز وارد چرخه چیلر می‌ شود. در این قسمت از چرخه حرارتی که مبرد به خودش گرفته است، به صورت تغییر فاز از مایع به گاز رخ می‌ دهد، یعنی با جذب کردن گرمای آب به وسیله مبرد محیطی که با این بخش در تماس بوده است، افت دما پیدا کرده و آب با دمای کم تری از این نقطه خارج خواهد شد. این آب به قسمت فن کویل‌ ها پمپاژ شده و به فضاهایی که مدنظر اپراتور می‌ باشد، هوای سرد وارد خواهد شد.

مرحله دوم

در این مرحله گاز مبردی که طی در مرحله نخست تغییر فاز مایع به گاز را داده است، به کمپرسور وارد شده، گاز در این قسمت متراکم شده و افزایش فشار و دما پیدا می‌ کند تا به این ترتیب بتواند با فشار بیشتری به مرحله بعدی وارد شود. افزایش یافتن دما و فشار در هنگام خارج شدن از کمپرسور از آن جهت اهمیت دارد که مبرد نیازمند است داخل کندانسور گرمای خودش را آزاد کند، پس باید گرمایی که آزاد شده است را به قسمت کندانسور ببرد.

مرحله سوم

این مرحله در داخل کندانسور رخ می‌ دهد، یعنی گاز ابتدا با دمای بالا به این قسمت وارد شده و در آنجا مبرد گازی تبدیل به مایع با فشار بالا می‌شود که یک حالت کاملاً اشباع شده دارد. این فرایند همان فشار ثابت می‌ باشد، از طرف دیگر چون کندانسور طی چرخه دیگری در میان برج خنک کننده حضور دارد، بنابراین پس از افزایش پیدا کردن دما برای آب این آب وارد برج خنک کننده می‌ شود، چون برج خنک کننده در این نوع از چیلرها سرد کردن آب را انجام می‌ دهد و کندانسور نیز از این آب خنک شده به عنوان ماده محرکی برای خودش استفاده خواهد کرد. در این قسمت است که آب گرمای ناخواسته خودش را از دست می‌دهد و به یک دمای مطلوب می‌ رسد.

فرایند گرمادهی در قسمت کندانسور رخ می‌دهد، به این ترتیب مبرد گازی می‌تواند گرما را از خودش آزاد کند، حال منبع گرمایی که آزاد شده است باید به وسیله برج های خنک کننده برطرف شود، یعنی آب که از قسمت کندانسور خارج شده و به سمت برج خنک کننده رفته است، با جریان هوا تماس پیدا کرده و حرارت خودش را به هوا انتقال خواهد داد، سپس به صورت مجدد وارد کندانسور می‌شود.

مرحله چهارم

شیر انبساط مرحله آخر است که مبرد می‌ تواند از آن عبور کند، این شیر مبرد را دچار کاهش فشار و انبساط می‌کند. فرایندهایی که در قسمت مبرد شیر انبساط رخ می‌ دهد، موجب خواهد شد مبرد به صورت ترکیبی از گاز و مایع باشد که در نهایت همین ترکیب مجدداً به اواپراتور وارد شده تا چرخه خنک سازی آب به طور مجدد تکرار شود.

مزیت‌ های چیلر آب خنک

مزیت‌ های چیلر آب خنک

 

 

از مزیت‌هایی که این نوع چیلرها در مقایسه با چیلر هوا خنک دارند این است که فضای کمی جهت جایگزینی نیاز دارند، حتی امکان استفاده کردن از آنها در محیط‌ های بسته وجود دارد و همین گزینه می‌ تواند هزینه‌ های تعمیر و نگهداری را کاهش داده و حتی عمر مفید آن را نیز بالاتر ببرد، گزینه بعدی در خصوص عمر مفید چیلرهای آب خنک می‌ باشد چون نسبت به دیگر چیلرها پایداری و عمر مفید بیش تری دارند. از دلایلی که موجب بالا رفتن عمر مفید و عملکرد بهتر و حتی بازدهی بیش تر این نوع چیلرها نسبت به چیلرهای دیگر می‌ شود، دمای حباب تر در آنها می‌ باشد، چون دمای حباب تر از دمای حباب خشک همیشه پایین‌ تر است، البته عملکرد درست و مفید چیلرهای آب خنک قطعاً به فاکتورها و معیارهای دیگری نیز بستگی دارد، از طرفی نیز این چیلرها با صرف نظر از هزینه‌ های اولیه آن برای مصرف کننده به صرفه‌ تر از انواع چیلرهای هوا خنک هستند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه چیلر به سایت سپند تهویه مراجعه شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *