به فن کویل کانالی فن کویل داکتی هم می‌گویند و از جمله فن‌ هایی می‌ باشد که به صورت سقفی توکار استفاده می‌شود. این فن در داخل سقف‌های کاذب نصب شده و جهت انتقال دادن هوای مطبوع از کانال کشی به داخل محیط مورد نظر استفاده می‌شود. در این نوع فن کانال‌ها در قسمت‌های مختلف محیط مدنظر دریچه‌های مختلف هوا تعبیه شده، اتصال دارند. فن کویل کانالی را می‌توان از تجهیزات مهم گرمایشی و سرمایشی دانست که می‌تواند گرمایش و سرمایش لازم را به وسیله جریان هوای عبوری از داخل لوله‌های کویل به وجود بیاورد. فن کویل‌ها ساختارها و کاربردهای متفاوتی دارند و از جمله آنها فن کویل کانالی می‌باشد که به فن کویل زمینی و سقفی تقسیم می‌شود. در واقع فن کویل کانالی با ظرفیت‌های متفاوت از ۶۰۰ الی ۲۰۰۰ فوت متر مکعب در هر دقیقه می‌تواند تولید هوا کند. این سیستم گرمایشی و سرمایشی کانالی کاربردهای متنوعی دارد.

 

انواع فن کویل کانالی به لحاظ ساختار

کلیه تجهیزات گرمایش یا سرمایشی به لحاظ ساختار، نوع کاربری و حتی شیوه لوله کشی آنها تقسیم می‌شوند و نوع فن کویل کانالی که در آن مسیر خروج یا ورود جریان هوا از طریق کانال می‌باشد شامل این تقسیم بندی می‌شود و با تنوع بالایی به بازار عرضه می‌ شود. انواع فن‌های کویل کانالی به لحاظ ساختار آنها عبارتند از:

فن کویل توکار

این نوع از فن کویل کانالی به صورت توکار نصب شده و جزو فن کویل‌های سقفی محسوب می‌شود که به آن داکت فن کویل هم می‌گویند. این فن‌ها در داخل بخشی از سقف قرار می‌گیرند و هنگام کار کردن هیچ گونه صدایی ندارند، به همین دلیل برای مکان‌هایی مانند ساختمان‌های مسکونی، هتل‌ها و ادارات مناسب است و با استفاده از آنها می‌توان هوای کاملاً تازه و مطبوعی را با ظرفیت بالا ایجاد کرد.

فن کویل روکار

فن کویل‌ روکار به دو نوع مختلف دیواری و ایستاده تقسیم می‌شوند که نوع روکار دیواری آن بدون هیچ گونه کانالی می‌باشد، یعنی جز فن کویل کانالی دسته‌بندی نمی‌شود، اما نوع روکار ایستاده کانال دارد و برای مکان‌های مختلف می‌توان از آن استفاده کرد.

فن کویل کانالی به لحاظ شیوه لوله کشی

به لحاظ نحوه لوله کشی نیز انواع فن کویل‌های کانالی را می‌توان در دسته‌های زیر جای داد:

فن کویل کانالی دو لوله

این فن کویل یک لوله جهت ورود آب و لوله دیگری جهت خروج آب دارد. با توجه به نوع دستگاهی که به چنین فن کویلی اتصال پیدا می‌کند، حالت سرمایشی یا گرمایشی آن تعیین خواهد شد، مثلاً اگر فن کویل را به چیلر اتصال دهیم، آبی که در آن جریان پیدا می‌کند، سرد است به این ترتیب برای سرمایش استفاده می‌شود، اما اگر فن کویل را به یک دیگ آب گرم اتصال دهیم آبی که در آن جریان پیدا کرده است گرم می‌باشد، بنابراین برای گرمایش استفاده می‌شود.

فن کویل چهار لوله‌ای

این نوع از فن‌ کویل‌های کانالی ۴ لوله یعنی دو عدد جهت ورود آب و دو عدد دیگر جهت بازگشت آب دارند، به این ترتیب می‌توانند به صورت همزمان هم به چیلر هم به بویلر اتصال داشته باشند، یعنی آب سرد و گرم به طور همزمان در داخل لوله‌های آن در جریان باشد. از این نوع فن کویل جهت ساختمان‌ های بزرگ استفاده می‌ کنند، چون این قابلیت را دارد که بتواند دو نقطه متفاوت با هم را به طور کاملاً همزمان گرم و سرد کند.

فن کویل کانالی به لحاظ شیوه لوله کشی

نحوه عملکرد فن کویل کانالی

نحوه عملکرد در فن کویل کانالی را می‌ توان در چند نوع متفاوت زیر بیان کرد:

عملکرد کلی

فن کویل کانالی نسبت به دیگر فن کویل‌ها فشار استاتیک بیشتری دارد، به همین دلیل هوایی که از آن خارج می‌شود، می‌تواند به چندین اتاق برسد. بلوور فن کویل در ابتدا باد را پرتاب کرده و با عبور دادن باد از کویل آب گرم و یا کویل آب سرد موجب ایجاد گرمایش و سرمایش محیط خواهد شد.

نحوه تامین هوای تازه

با توجه به ساختاری که انواع فن کویل دارد، هوای تازه به دو طریق تامین خواهد شد، به عنوان مثال وقتی که فن کویل به حالت ایستاده است به وسیله یک دریچه‌ای که در قسمت پشت آن قرار گرفته است، هوای تازه به داخل دستگاه وارد می‌شود، به طور کلی اگر قرار باشد علاوه بر تامین کردن گرمایش و سرمایش فن کویل جهت تامین هوای تازه و تهویه مطبوع استفاده شود، باید حتماً از یک دستگاه هواساز نیز استفاده کنید تا این دستگاه بتواند هوا را فیلتر کرده و سپس از طریق دریچه هوا یا کانال از طریق کویل‌ها به محیط اطراف پخش شود.

نحوه تنظیم کردن دما با فن کویل

ترموستاتی که در داخل فن کویل قرار دارد، میزان سردی و گرمی هوای خروجی از این نوع فن‌ها را تنظیم می‌ کند. ترموستات در چنین فن‌ هایی به عنوان نوعی کنترل کننده برای حلقه‌ های بسته عملکرد خودش را انجام خواهد داد، در واقع از وظایف ترموستات کاهش دادن خطا، تعیین درجه حرارت محیط و درجه حرارت مورد نظر می‌ باشد. فرمان تغییر پیدا کردن جریان‌های ورودی به طرف فن کویل بر عهده ترموستات است که انواع مختلفی مانند ترموستات آنالوگ یا مکانیکی و ترموستات دیجیتالی دارد.

 

نحوه عملکرد فن کویل کانالی

ویژگی‌ های فن کویل کانالی

مهم ترین ویژگی و مشخصات یک فن کویل کانالی عبارت است از:

دیگر ویژگی‌های این نوع فن‌ها عبارتند از:

نتیجه گیری

بررسی و سرویس منظم فن کویل های کانالی بسیار مهم است تا این تجهیزات بتوانند با حداکثر بهره وری و طول عمر مناسب کار کنند. این اقدامات شامل موارد زیر است:

انجام این اقدامات در بازه های زمانی مناسب باعث می شود تا فن کویل ها با بازدهی بالا و طول عمر مناسب کار کنند. همچنین در صورت مشاهده هرگونه مشکل باید سریعاً به متخصصان  شرکت سپند تهویه مراجعه کرد.

 

سایر محصول: چیلر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *