فن کویل دیواری به صورت عبور کردن آب سرد یا گرم از داخل لوله‌های آن و پرتاب کردن با باد با یک دمای مناسب گرمایش یا سرمایش محیط را تامین می‌کند. در واقع کلیه فن‌ کویل‌ ها در انواع مختلف کانالی، سقفی، دیواری و غیره قابلیت ایجاد کردن هوای سرد و خنک را دارند و هم می‌توانند هوای گرم مورد نیاز را تامین کنند. مکانیسم عملکرد در آنها نیز به این شکل است که ابتدا آب گرم به وسیله پکیج یا موتورخانه مرکزی تولید شده، سپس وارد مدار لوله کشی فن می‌شود. حال به کمک فن‌هایی که در داخل دستگاه تعبیه شده‌اند، هوای محیط کشیده شده و این هوا با لوله‌های گرم تماس پیدا می‌کند و در نهایت به وسیله همان فن‌ها می‌تواند هوای گرم را به محیط اطراف خود منتقل کند. مکانیزم عمل فن کویل دیواری جهت تولید کردن هوای سرد نیز مانند تولید هوای گرم می‌باشد، یعنی ابتدا به وسیله نوعی دستگاه مرکزی مانند چیلر آب سرد مورد نیاز تولید می‌شود، سپس همین آب به قسمت لوله کشی دستگاه پمپاژ شده و در نهایت به کمک فن‌های دستگاه هوای خنک به محیط بیرون و اطراف پرتاب خواهد شد.

ویژگی‌ ها و مشخصات فن کویل دیواری

اگر قصد خرید و انتخاب یک فن کویل دیواری را دارید، این نوع فن‌های پرکاربرد عملکرد بالا را می‌توانید با مشخصات زیر تهیه کنید:

  1. فیلترهای این نوع از فن‌ها قابل شستشو می‌باشند.
  2. در این نوع فن جهت کنترل کردن دمای محیط اطراف ترموستات به کار رفته است.
  3. فن داخل آن از نوع فن سانتریفیوژ می‌باشد و قادر است حجم بسیار بالایی از هوا با فشار پایین را به چرخش در بیاورد.
  4. فن کویل دیواری یک الکتروموتور به صورت سه دور یا چهار دور دارد که هم به صورت دیجیتالی و هم دستی قابل کنترل است.
  5. این نوع فن‌ها به شیر سه راهه مجهز هستند که جهت کنترل دبی آب استفاده می‌شود.
  6. قابلیت زمانبندی به صورت ۲۴ ساعته را دارند.
  7. این دستگاه به یک دریچه اتوماتیک جهت توزیع هوای تولید شده مجهز است.

مزیت فن کویل دیواری

مزیت‌هایی که یک فن کویل دیواری از آن برخوردار است و می‌تواند شما را از استفاده هر گونه فن کویل دیگری بی‌نیاز کند، عبارتند از:

  • این نوع از فن کویل‌ها ظاهر بسیار زیبا و مناسبی دارند.
  • فن کویل دیواری در زمان کوتاه و بسیار سریع گرمایش و سرمایش را تولید می‌کند.
  • این نوع فن گرمایش و سرمایش را به صورت کاملاً یکنواخت و یک دست تولید می‌کند.
  • نصب کردن آن نسبت به دیگر فن کویل‌ها بسیار آسان و ساده است.
  • فن کویل های دیواری هیچ گونه صدایی ندارند و بدون هیچگونه مزاحمت صدایی کار می‌کنند.
  • این نوع فن‌ها هوای محیط اطراف را به خوبی به چرخش در می‌آورند.
  • هزینه نگهداری کردن از آنها در مقایسه با کولرهای گازی بسیار پایین‌تر است.
  • فیلترهای تعبیه شده در داخل آن ذرات گرد و خاک را جذب می‌کند و محیطی عاری از هر گونه آلاینده و آلودگی را به وجود می‌آورد.
  • نسبت به کولرهای گازی و دیگر فن کویل‌ها انرژی برقی کمتری مصرف می‌کند.

انواع فن کویل دیواری

  انواع فن کویل دیواری  

فن کویل دیواری مطابق با تعداد لوله‌ها، ظرفیت آن و اندازه دسته‌بندی می‌شود که انتخاب آنها بر اساس متراژ محیط، نوع کاربری، بار نهان محیط و غیره می‌باشد. انواع این فن کویل‌ها عبارتند از:

فن کویل دیواری بر طبق ظرفیت

فن کویل‌های دیواری مطابق با ظرفیت شان از ۲۰۰ تا ۸۰۰ فوت مکعب در هر دقیقه هستند که انتخاب ظرفیت دستگاه باید مطابق با ویژگی‌هایی باشد که توضیح دادیم.

فن کویل دیواری بر طبق تعداد لوله‌ها

فن کویل‌های دیواری به صورت دو نوع یعنی چهار لوله و دو لوله تولید می‌شوند، نوع دو لوله معمولاً یک لوله برای وارد شدن آب و لوله دیگری جهت برگشت آب دارد، اما نوع چهار لوله آن برای ورود آب دو لوله و برای برگشت آب نیز دارای دو لوله است، به این ترتیب این نوع از فن کویل‌ها می‌توانند به طور همزمان آب سرد و گرم را تولید کنند.

فن کویل دیواری بر طبق ابعاد آن

علاوه بر موارد بالا فن کویل‌های دیواری با ابعاد مختلفی نیز تولید شده‌اند که انتخاب ابعاد مناسب باید بر اساس میزان پوشش دهی آنها، ظرفیت دستگاه و متراژ محیط در نظر گرفته شود.

کاربرد فن کویل دیواری

فن کویل‌های دیواری ظاهری شبیه به کولر گازی اسپلیت دارند، به همین دلیل است که افراد زیادی جهت ایجاد هوای مطلوب در محیط‌های مسکونی از آن استفاده می‌کنند، اما موضوع این است که راندمان فن کویل‌ها بسیار بیشتر و بالاتر است، به همین دلیل خرید آنها برای مناطق مسکونی پیشنهاد نمی‌شود، چون به طور معمول این نوع فن کویل‌ها برای مکان‌هایی مانند مراکز بزرگ، محیط‌های اداری، سالن‌های بزرگ، مراکز تجاری، بانک‌ها و غیره کارساز است.

معایب فن کویل دیواری

چون فن کویل دیواری بر روی دیوار نصب می‌شود، بنابراین بیشتر مواقع جلب توجه می‌کند. این ویژگی هم منفی است هم مثبت، چون اگر ساختمان مورد نظر بافت قدیمی و سنتی داشته باشد، ظاهر نامناسبی پیدا می‌کند، اما اگر در یک ساختمان مدرن فن کویل نصب شود که از قبل جای آن مشخص شده است، قطعاً ظاهر زیبایی پیدا می‌کند. این فن‌ها همچنین برای محیط‌ها و فضاهای کوچکتر نیز مشکل ساز هستند و پیشنهاد نمی‌ شوند، اما اگر آنها را در داخل اتاق استفاده کنید، فضای چندانی اشغال نمی‌کنند، چون روی دیوار قرار گرفته و دست و پاگیر نیستند و از آنجایی که این فن‌ها به صورت روکار بر روی دیوار نصب می‌شوند، پس برای راه‌اندازی هیچ نیازی به خراب کردن دیوار نیست.

اما از ایرادهای بزرگ این نوع فن‌ها در خصوص نگهداری آنها حفظ عملکرد آنها و هواگیری می‌باشد، چون عمل هواگیری حتماً باید پیش از راه اندازی کردن فن کویل انجام شود و عدم انجام دادن این فرایند تاثیر منفی بر روی عملکرد فن دارد و خراب شدن فن نیز می‌تواند دو علت متفاوت داشته باشد:

  • ورود هوا به داخل فن کویل
  • وجود رسوب در داخل کوویل حرارتی

با وارد شدن هوا به داخل فن جریان سیالات مانند قبل نخواهد بود، یعنی ابتدا جریان بسیار کند شده و پس از مدتی نیز کاملاً مختل خواهد شد که اگر ادامه پیدا کند تماس دائمی سیالات با قسمت‌های فلزی دستگاه خوردگی و رسوب زدگی به وجود می‌آید حتی در صورت عدم هواگیری احتمال به وجود آمدن واکنش‌های شیمیایی در داخل فن کویل وجود دارد.

جهت مشاهده محصولات شرکت سپند تهویه به وبسایت این شرکت مراجعه شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *