چیلر هوا خنک مدولار چیست؟ آیا با ویژگی‌ها و نحوه عملکرد این نوع چیلر آشنایی دارید؟ چیلر مدولار یا چیلر ماژولار به دستگاهی گفته می‌شود که جهت خنک کردن آب کاربرد دارد و در آن از آب خنک جهت بسیاری از مصارف سرمایشی، کاهش دادن دمای دستگاه‌های صنعتی یا تهویه مطبوع استفاده می‌کنند. چیلر مدولار دستگاهی است که در داخل ساختار خودش تفاوت‌های زیادی با چیلر معمولی دارد و به علت مزیت‌های خوب این نوع از دستگاه در حوزه تهویه مطبوع به طور گسترده استفاده می‌شود. نخستین تفاوت این نوع چیلر با انواع دیگر چیلرها به تعداد کمپرسورهای آن مربوط است، نوع طراحی و همچنین به کار بردن مدار تبرید بیشتر نسبت به دیگر دستگاه‌ها موجب شده که چیلر مدولار مزیت‌های دیگری داشته باشد که در انواع دیگر چیلر آنها را نمی‌ بینیم.

ویژگی‌ های چیلر مدولار

چیلر مدولار به چیلری گفته می‌شود که در داخل آن به جای استفاده کردن از یک کمپرسور تعداد بیشتری از کمپرسورها در کنار هم قرار گرفته اند که هر کدام از آنها دارای مدار و برد خاص و مخصوص خودشان هستند، در واقع این نوع چیلر ساختار شبکه‌ای دارد که در آن تعداد زیادی کمپرسور به طور کاملاً مستقل در کنار هم کار می‌کنند و هر کدام از این کمپرسورها نیز یک ساختار لوله کشی مبرد دارند که هیچ گونه وابستگی به مدارهای دیگر ندارد و به صورت مجزا کار می‌ کند.

به این ترتیب دستگاه به جای استفاده کردن از تنها یک کمپرسور تعداد بیشتری از کمپرسورها را دارد که این کمپرسورها می‌توانند در صورت نیاز به آنها روشن شده و شروع به کار کنند.

در هنگام بررسی کردن ویژگی‌های چیلر مدولار باید به انواع مختلف آن از نظر کندانسور اشاره کرد که طبق این دسته‌بندی چیلر ها به دو دسته چیلر هوا خنک و چیلر تراکمی آب خنک تقسیم می‌شوند که نوع چیلر مدولار هوا خنک با مشخصات و ویژگی‌ های زیر شناخته می‌ شود:

مقایسه چیلر هوا خنک مدولار با چیلر معمولی

مقایسه اجمالی بین چیلر هوا خنک مدولار با نوع چیلر معمولی به شما نشان خواهد داد که این نوع از چیلر چه برتری‌هایی نسبت به چیلرهای معمولی دارد. اگر در داخل دستگاه چیلر تنها یک عدد کمپرسور در کنار یک مدال استفاده شده باشد، به آن چیلر معمولی می‌گویند، اما اگر چندین عدد کمپرسور در کنار چندین عدد مدار استفاده شده باشند، چیلر از نوع ماژولار یا مدولار می‌باشد. اگر کمپرسور چیلر معمولی شما از نوع اینورتر نباشد، می‌تواند با توان خودش و به صورت دائمی کار کند که این موضوع بر روی استهلاک دستگاه و هزینه‌های برق مصرفی تاثیرگذار خواهد بود. چنین ویژگی در ساختار چیلرهای آب خنک مدولار به کار رفته است که تفاوت گسترده آن با چیلرهای معمولی را به وجود می‌آورد.

 

مقایسه چیلر هوا خنک مدولار با چیلر معمولی

 

 

پیشنهاد مطالعه مقاله: چیلر آب خنک

مزیت‌ های چیلر آب خنک مدولار

چون چیلر آب خنک مدولار ساختار متفاوت دارد، بنابراین مزیت‌هایی را نسبت به چیلرهای معمولی پیدا کرده است، اما این دو نوع چیلر تنها در تعداد کمپرسور و طراحی با هم متفاوت هستند و دیگر بخش‌های آنها مانند شیر انبساط، کندانسور، تابلو برق، اپراتور و غیره در هر دو نوع دستگاه‌ها وجود دارد، اما چند نمونه از مزیت‌ های چیلر آب خنک مدارار عبارتند از:

کاهش مصرف انرژی

به دلیل آنکه چیلر آب خنک مدولار در برخی مواقع خاص هیچ گونه نیازی به استفاده کردن از کمپرسور ندارد، به همین دلیل میزان انرژی مصرفی پایین تری خواهد داشت، مثلاً در یک پروژه که ما نیاز به چیلری با ظرفیت حدود ۱۰۰ تن تبرید خواهیم داشت، می‌ توانیم از چهار چیلر در کنار یکدیگر استفاده کنیم که ظرفیت ۲۵ تن تبرید را دارند و برای هر کدام از آنها از مدارهای مبرد کاملاً جداگانه‌ای استفاده کنیم. به این ترتیب ۴ دستگاه خواهیم داشت که بر اساس نیاز کاربر و به صورت پله‌ای شروع به کار خواهند کرد، چون در حالت عادی یک چیلر با ظرفیت ۱۰۰ تن میزان نیازهای سرمایشی را در نظر نمی‌ گیرد، بی وقفه شروع به کار می‌کند و هرگاه که به سرمایش کمتری نیاز باشد کارکرد کمپرسور نیز تغییری نخواهد داشت.

 

مزیت‌ های چیلر آب خنک مدولار

پیشنهاد مطالعه مقاله: چیلر هوایی

تعمیر کردن چیلر بدون خاموشی

چیلرهای تراکمی وقتی که نیاز به تعمیر پیدا کنند به صورت موقتی امکان فعالیت ندارند و از دسترس کاربر خارج می‌ شوند، اما در چیلر آب خنک مدولار چنین وضعیتی رخ نمی‌دهد، چون کارکرد کمپرسورها کاملاً مستقل است. پس در صورتی که نیاز به تعمیر داشته باشد، به آسانی می‌ توان برای تولید کردن آب سرد از مدار جایگزین استفاده کرد، یعنی تعمیر آن بدون خاموشی امکان‌ پذیر است.

عمر بالای چیلر

به علت کاهش یافتن استهلاک کمپرسورها عمر چیلر نیز افزایش پیدا می‌ کند، چون کارکرد مداوم کمپرسور دلیلی برای مستهلک شدن آن و در نهایت نیز کاهش یافتن عمر چیلر خواهد بود، اما از آنجایی که در چیلر آب خنک مدولار امکان استراحت کردن برای کمپرسور وجود دارد و تمامی کمپرسورها به صورت نوبتی فعالیت می‌ کنند، بنابراین این استهلاک کمتر شده و در نهایت عمر مفید چیلر افزایش می‌ یابد، یعنی شما می‌ توانید به وسیله کنترلرهای هوشمند به طور مرحله‌ای از کمپرسورها استفاده کنید.

صدای کم چیلر

کمپرسور موجود در داخل چیلر از قسمت‌ های مهمی است که صدا تولید می‌ کند و این صدا به نوع و کارکرد کمپرسور بستگی دارد. یک چیلر در حداکثر مدت زمان استفاده از آن توان بسیار کمتری از ۵۰ درصد خود استفاده می‌ کند که در اصطلاح به آن شرایط کم باری می‌ گویند. وقتی که از یک چیلر مدولار استفاده کنید، مدت زمان بیش تری بسیاری از کمپرسورها خاموش می‌ باشند، به این ترتیب میزان صدایی که به وسیله این قسمت‌ ها ایجاد می‌ شود ،نیز کاهش می‌ یابد. اگر چه بیش تر چیلرها در موتورخانه یا پشت بام نصب می‌ شوند و صدای ایجاد شده به وسیله آنها هیچ گونه مزاحمتی نخواهد داشت.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه محصولات چیلر و فن کویل به وبسایت شرکت سپند تهویه مراجعه شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *