بهترین چیلر برای خانه کدام است؟ آیا با انواع چیلرهای هوا خنک و آب خنک که در منازل استفاده می‌شوند، آشنایی دارید؟ این نوع از چیلرها چه کاربردی دارند؟ آیا با نحوه استفاده از چیلر هوا خنک اسکرو آشنا هستید؟ چیلرهایی که امروزه در منازل و کلیه ساختمان‌های مسکونی مورد استفاده هستند، می‌توانند از هر کدام از چیلرهای آب خنک یا چیلرهای هوا خنک باشند. اساس کار این نوع از چیلرها سیکل تبرید تراکمی بخار می‌باشد که این سیکل بر پایه ۴ مولفه یعنی کندانسور، کمپرسور اواپراتور و شیر انبساطی استوار است. اما انتخاب کردن بهترین چیلر جهت استفاده در منازل به شرایط متفاوتی بستگی دارد. در این مقاله به بررسی بهترین چیلر جهت استفاده در منازل می‌ پردازیم.

انتخاب بهترین چیلر 

برای اینکه بتوانید یک چیلر مناسب برای منازل خود انتخاب کنید، این چیلرها را با ویژگی‌های خاصشان بررسی می‌کنیم که در این حالت انتخاب کردن نوع مناسب اسان‌تر خواهد بود:

چیلر هواخنک اسکرو

چیلرهای هوا خنک اسکرو آن دسته از چیلرهایی هستند که به صورت تراکمی کار می‌کنند و جهت جابجا کردن مبرد در داخل آنها از کمپرسور استفاده شده است. قابلیت‌های خوبی که چیلرهای اسکرو دارند، موجب شده است در صنایع تهویه مطبوع و تبرید استفاده شوند. برای درک بهتر عملکرد این نوع چیلرها باید بدانید که اساس کار آنها به صورت سیکل تبرید تراکمی بخار می‌باشد. این سیکل بر پایه چهار اصل و مؤلفه استوار است که عبارتند از کندانسور، شیر انبساط، اواپراتور و کمپرسور. اگر بخار مبرد به صورت فاز بخار داغ به داخل کمپرسور وارد شود، پس از متراکم شدن با افزایش یافتن دما و فشار مواجه خواهد شد، سپس جریان خروجی از داخل کمپرسور جهت دفع کردن حرارت به کندانسور وارد می‌شود. سپس دمای آن کاهش می‌یابد و همانطور که حرارت را از دست می‌دهد، به مایع تبدیل می‌شود. پس از آن نیز بخشی از مایع مبرد طی عبور کردن از شیر انبساط به دلیل افت فشار بالا که ایجاد شده است، کاملا تبخیر می‌گردد. در نتیجه نیز مخلوط بخار و مایع به وجود آمده، با دمای بسیار پایین‌تر به قسمت اواپراتور وارد می‌شود که در آنجا با جذب کردن گرمای آب تبخیر شده و در نهایت نیز به قسمت کمپرسور برمی‌گردد. عامل ایجاد کردن جریان در هر نوع سیالی قطعاً اختلاف فشار می‌باشد، کمپرسور نیز به عنوان نوعی واحد تراکم در داخل سیکل تبرید این وظیفه را دارد که با ایجاد کردن اختلاف فشار مبرد را در داخل این سیکل به گردش در بیاورد.

در واقع اسکرو به لوله‌های مارپیچی گفته می‌شود که در این نوع از کمپرسورها وجود دارد. دو نوع مارپیچ نر و ماده جهت ایجاد کردن تراکم در گاز مبرد به طور کاملاً برعکس هم می‌چرخند. با چرخیدن همزمان این مارپیچ‌ها گاز ورودی دقیقاً در فضای بین آنها محبوس شده و با چرخش آنها به چرخش در می‌آید، پس از آنکه فشار افزایش پیدا کرد در سمت خروجی مارپیچ‌ها به قسمت کندانسور تخلیه خواهد شد. به کمک شیرها و اسلایدرهای مخصوص که در کمپرسورها تعبیه شده‌اند، می‌توان ظرفیت برودت ایجاد شده به وسیله آنها را از حدود ۲۵ الی ۱۰۰ و در طی ۴ مرحله به طور دقیقی کنترل نمود. کمپرسورهای اسکرو در داخل چیلرهایی به کار می‌روند که ظرفیت بالایی دارند، پس اگر ظرفیت آنها بین ۷۰ الی ۱۰۷۰ کیلووات باشد با توجه به تنوع بالایی که کمپرسورهای اسکرو دارند و همچنین قابلیت‌های خاص این دسته از کمپرسورها جهت تولید کردن برودت امروزه در مصارف مختلفی مانند سرمایش، فرایندی سیکل تبرید و تهویه مطبوع استفاده می‌شود و گزینه ایده‌ آل جهت استفاده در منازل می‌ باشد.

 

چیلر هواخنک اسکرو،چیلر هوا خنک مدولار

 

چیلر هوا خنک مدولار

به چیلر هوا خنک مدولار، چیلر ماژولار هم می‌گویند و نوعی از چیلرها می‌باشد که در داخل آنها به جای یک نوع کمپرسور، چندین کمپرسور و همچنین چند مدار مبرد قرار دارد. به لحاظ انواع کندانسورها نیز این نوع از چیلرها به چیلر هوایی مدولار یا چیلر هوا خنک و چیلر آبی مدولار یا چیلر آب خنک تقسیم می‌شوند. از نظر کمپرسور نیز دارای انواع اسکرو، اسکرال و غیره هستند.

منظور از وجود چندین مدار مبرد به این معناست که شما در داخل چیلر به ازای هر کمپرسور و یا به ازای هر جفت کمپرسور دارای یک مدار لوله مسی با شیرهای کنترلی خواهید بود، یعنی هر کدام از این مدارها بدون آنکه هیچ گونه تاثیری بر نحوه عملکرد سایر مدارها داشته باشند، می‌توانند مانند یک چیلر کاملاً مستقل کار کنند.

اواپراتور نیز مثلاً در داخل یک طرح دو مداره به دو بخش تقسیم می‌شود، یعنی جهت فرایند خنک کاری نصف ظرفیت آن با یک مدار و همچنین نصف ظرفیت دیگر با مدار بعدی خواهد بود.

مقایسه چیلر هوا خنک مدولار و انواع معمولی آن

اگر شما دارای سیستمی باشید که تنها یک مدار مبرد و یک کمپرسور دارد و به آن چیلر معمولی گفته می‌شود، اما اگر در این سیستم از چندین کمپرسور به همراه چندین مدار مبرد استفاده شود، گفته می‌شود که دستگاه مورد نظر از نوع چیلر مدولار می‌باشد. در نوع دستگاه‌های تک مدار معمولا اگر موتور الکتریکی کمپرسور به صورت سرعت متغیر یا اینورتر نباشد، کمپرسور با تمام توان خودش و بدون اینکه در نظر بگیرد مصرف کننده چه مقدار و میزانی از سرمایش را نیاز دارد کار می‌کند اما در دستگاه‌ های چیلری مدولار که چند کمپرسور و چند مدار مبرد دارند چنین اتفاقی رخ نمی‌ دهد. بنابراین این نوع از چیلرها می‌ توانند گزینه بسیار مناسب جهت استفاده کردن در منازل مسکونی باشند که شما می‌ توانید حداکثر بهره‌وری را از آن داشته باشید.

نتیجه‌ گیری

در این مقاله به بررسی بهترین شیوه جهت استفاده در منازل پرداختیم. به همین منظور چند نمونه از چیلرهای قابل استفاده در منازل را معرفی کردیم که با مقایسه بین آنها می‌ توانید چیلر مورد نظر جهت استفاده کردن در منازل مسکونی را انتخاب کنید. یک چیلر خوب برای استفاده در منازل به چیلری گفته می‌ شود که بتواند به بهترین نحو ممکن سرمایش مورد نیاز را برای ساختمان تامین کند. در سایت سپند تهویه بیش تر با ویژگی‌ های یک چیلر مناسب برای استفاده در منزل، نحوه عملکرد و نصب کردن این چیلرها، انواع چیلرها به لحاظ ساختار و عملکرد آنها و غیره آشنا شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 + دوازده =