چیلر هوا خنک به نوعی از چیلر گفته می‌شود که به عنوان مولد سرما جهت تهویه مطبوع در فصل تابستان، خنک کاری کلیه تجهیزات صنعتی و سرمایش‌ های فرایندی استفاده می‌شود. اصول کار در این نوع چیلر تولید کردن سرمایش طبق سیکل تراکمی تبخیری می‌باشد، به دلیل ساختار خاص این نوع از چیلرها آن را می‌توان به صورت ظرفیت برودتی از حدود ۲ تن تبرید تا حدود ۲۰۰۰ تن تبرید تولید کرد. ظرفیت‌های دو تا ۱۵ تن تبرید مینی چیلر هوا خنک شناخته می‌شوند، اما ظرفیت‌های بالاتر از این مقدار چیلر هوا خنک مرکزی هستند.

از این چیلر رایج می‌توان جهت ایجاد سرمایش در واحدهای تجاری، مسکونی، مجتمع‌های فرهنگی، اداری، ورزشی و غیره و حتی سرمایش فرایندی در انواع صنایع غذایی، دارویی، شیمیایی و غیره در نهایت نیز خنک کاری دستگاه‌ها و تجهیزات مختلف صنعتی استفاده کرد.

 

پیشنهاد محصول: چیلر آب خنک

ساختار چیلر هوا خنک

چیلر هوا خنک از ۴ بخش اصلی در کنار چندین قطعه حفاظتی و کنترلی ایجاد شده است. قطعات اصلی این نوع چیلرها در انواع مختلف آن یکسان می‌باشد و حتی در این نوع چیلر نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند و عبارتند از:

دلیل اینکه به چیلرهای تراکمی چیلر هوا خنک هم می‌گویند، در واقع نوع کندانسور آنها می‌باشد، چون در این نوع از چیلرها معمولاً کندانسور به صورت هوایی بوده و می‌تواند مبرد داغ خروجی از قسمت کمپرسور را به وسیله تبادل کردن حرارت با هوای آزاد کاملاً تقطیر و سرد کند.

کندانسور هوایی در این نوع چیلرها به فن مجهز است و فن می‌تواند گردش هوا را بر روی سطوح کویل کندانسورها بیشتر و بهتر به گردش‌ دربیاورد که در نتیجه آن تبادلات حرارتی بین هوای آزاد و کندانسور بیشتر خواهد بود، به این ترتیب مبرد بیشتر و بهتر تقطیر شده و پس دمای آن کاهش پیدا می‌ کند.

انواع چیلر هوا خنک

چیلر هوا خنک را مطابق با قطعات اصلی تشکیل دهنده در آن و کاربری شان به انواع مختلف دسته‌بندی می‌کنند. در یک دسته‌بندی مطابق با قطعات تشکیل دهنده و نوع کاربری، چیلرها به دسته‌ های زیر تقسیم می‌ شوند:

کمپرسور

کمپرسور قلب تپنده جهت عملکرد بهتر چیلر هوا خنک می‌باشد که بر روی این عملکرد تاثیر مستقیم و مهم دارد، علاوه بر این در ضریب راندمان، عملکرد، عمر مفید دستگاه، ابعاد آن، برودت تولید شده به وسیله چیلر و مصرف برق موثر می‌ باشد.

کندانسور

کندانسور واحد تقطیر در این نوع چیلرها است که نقش تعیین کننده و مهمی در این موضوع دارد. نوع کندانسور و همچنین سطح تبادلات حرارتی ارتباط مستقیمی با ضریب راندمان، عملکرد، عمر مفید دستگاه، ابعاد، برودت تولید شده توسط دستگاه و مصرف برق دارد.

اواپراتور

اواپراتور به عنوان واحد تبخیر شناخته شده و نشان دهنده نتایج عملکرد در چیلرها می‌باشد، یعنی برودت مورد نیاز در هر اوپراتور تولید می‌شود. نوع اواپراتور و همچنین سطح تبادلات حرارتی آن نیز در ضریب عملکرد، ابعاد، راندمان، مصرف برق، عمر مفید دستگاه و میزان برودت تولید شده به وسیله چیلر تاثیر مستقیم دارد.

کاربری

کاربری در طراحی و انتخاب کردن چیلر مهم است و بسته به اینکه چیلر مورد نظر برای چه نوع کاربری در نظر گرفته شده است، طراحی و تولید می‌شود، به طوری که نوع کندانسور اواپراتور و کمپرسور آن قابل تغییر هستند. کاربری‌های عمده برای این نوع چیلر عبارت هستند از:

مزایا و معایب چیلر هوا خنک

 

 

مزایا و معایب چیلر هوا خنک

این نوع از چیلرها برای استفاده در فضاهای مختلف مزیت و معایبی دارد که تهیه و استفاده از آنها حتماً باید با در نظر داشتن این مزایا و معایب باشد تا شما بتوانید حداکثر کارایی و استفاده را از یک چیلر داشته باشید.

مزیت‌ های چیلر هوا خنک

مزیت‌ های رایجی که یک چیلر هوا خنک از آن برخوردار است عبارتند از:

معایب چیلر هوا خنک

چیلر هوا خنک نیز مانند دیگر سیستم‌ های گرمایشی یا سرمایشی قطعاً معایبی دارد، پس بهتر است که پیش از استفاده از آن این معایب را در نظر داشته باشید:

قرار گرفتن این نوع چیلرها در فضای مناسب با عملکرد آن در ارتباط است، یعنی حتماً باید این دستگاه در معرض هوا و فضای باز باشد تا گردش هوا بتواند بر روی سطوح مختلف کویل اثر کرده و موجب تبادلات بهتر حرارتی و در نهایت تقطیر مبرد شود. صدا و لرزش این نوع از چیلرها نسبت به دیگر چیلرها بیشتر می‌ باشد، بنابراین باید در نحوه جای گیری و تعیین محل نصب آن دقت داشته باشید.

نحوه خرید و قیمت چیلر هوا خنک

چیلرهای هوا خنک در ظرفیت‌ های سرمایشی کاملاً مشخص به علت نوع کندانسور و راندمان پایین آن نسبت به چیلر آب خنک قیمت بیشتری دارند. طبیعی است که با بالا رفتن میزان و ظرفیت سرمایشی این اختلاف قیمت نیز مشهودتر و بیشتر باشد. از طرفی ظرفیت و ابعاد کندانسور در این چیلر به شرایط محیطی و آب و هوای محل نصب بستگی دارد، به همین ترتیب افزایش یافتن رطوبت نسبی و دمای محیط موجب می‌ شود اندازه کندانسور نیز بزرگتر شود که این موضوع نیز می‌ تواند در قیمت چیلر هوا خنک موثر واقع شود، اما در یک محاسبه کوتاه می‌ توان به طور تقریبی این چنین در نظر گرفت که قیمت این نوع از چیلرها حدود ۳۰ الی ۴۰ درصد بیشتر از قیمت چیلرهای آب خنک می‌ باشد و اگر آن را بر روی بام نصب می‌ کنید، باید لرزش و وزن آن در محاسبات اسکلت و سازه ساختمان‌ ها در نظر گرفته شود.

جهت اطلاع بیشتر در این زمینه با کارشناسان شرکت سپند تهویه تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *