علت نامگذاری چیلر هوا خنک اسکرو به این دلیل است که یک قسمت مهم دستگاه یعنی کمپرسور از نوع اسکرو یا مارپیچی می‌باشد. نحوه کار کردن چیلر اسکرو به این شکل است که ابتدا کمپرسور در مدار تبرید، مبرد گازی شکل را پس از فشرده سازی به قسمت‌های دیگر مانند شیر انبساط، کندانسور و اواپراتور ارسال کرده تا با طی کردن یک چرخه فرایند خنک کاری سیالات از جمله آب انجام شود. در نخستین مرحله مبرد به وسیله کمپرسور کاملاً فشرده شده و به وسیله لوله‌های مسی به سمت کندانسور ارسال می‌شود، کندانسورها می‌توانند از نوع هوای خنک یا آب خنک باشند که مبرد در این قسمت باید حرارتش را از دست داده و این حرارت را به آب منتقل کند، آب پس از گردش پیدا کردن در برج‌های خنک کننده با کاهش دما مواجه شده و مجدد به قسمت کندانسور برمی‌گردد، کندانسور قسمتی است که در آنجا مبرد حرارت خودش را از دست داده و فاز گازی به مایع تبدیل خواهد شد، پس از عبور کردن از شیر انبساط به قسمت اواپراتور وارد می‌شود. اواپراتور نیز محلی می‌باشد که در آنجا آب، سردسازی می‌شود، یعنی سیالات گرم به این قسمت وارد شده و سیالات سرد از آن خارج خواهد شد. مبرد حرارت را از آب می‌گیرد و موجب می‌شود دمای آن کاهش پیدا کند که در ادامه همین گردش و سیکل به صورت دائمی تکرار خواهد شد

 

ساختار چیلر اسکرو

 

ساختار چیلر هوا خنک اسکرو تقریباً مشابه با دیگر چیلرهای تراکمی است و تفاوت تنها در نوع کمپرسور آنها می‌باشد که تفاوت در قیمت و غیره را به وجود می‌آورد. یعنی اگر مقایسه‌ای گذرا بین چیلر اسکرو با دیگر چیلرها داشته باشیم و تفاوت‌های آنها را بررسی کنیم، باید این تفاوت را در کمپرسور آنها جستجو کنیم. به لحاظ طبقه‌بندی نیز چیلر اسکرو جزو چیلرهای تراکمی قرار می‌ گیرد.

مشخصات فنی کمپرسور چیلر اسکرو

کمپرسور مارپیچی یا اسکرو که در انواع چیلرهای اسکرو به کار برده می‌شود، مشخصات و ویژگی‌های فنی زیر را دارد:

کمپرسور اسکرو معمولاً از دو روتور دوار ساخته شده‌ است که وقتی یکی از آنها توسط هر نوع نیروی محرکه‌ای از جمله الکتروموتور به گردش در بیاید، عمل فشرده سازی مبرد در بین این دو روتور انجام خواهد شد.

سیستم روغن کاری در این نوع از کمپرسورها تقریباً پیچیده می‌باشد و اگر سطح روغن آن کاهش پیدا کند، به آرامی خراب شدن کلیه قطعات و حتی یاتاقان انها را رقم می‌زند، به همین دلیل کنترل کردن فشار روغن و مقدار آن برای دوره‌های زمانی منظم حتماً باید مطابق با کاتالوگ شرکت سازنده انجام شود.

کمپرسورهای اسکرو نیز مانند کمپرسور چیلر رفت و برگشتی یا همان پیستونی به شکل جابجایی مثبت می‌باشد و به صورت تک مارپیچ یا جفت مارپیچ تولید شده است. به لحاظ روغن کاری نیز در هر دو دسته‌بندی جریان روغن تزریق شده و جریان آزاد روغن قرار می‌گیرد.

در کمپرسور جفت مارپیچ معمولاً با تزریق کردن روغن برای حالت بار متوسط دستگاه راندمان بیشتری خواهد داشت. نوع جفت مارپیچ کارکرد بیشتر و بالاتری در تراکم‌ های تا سی به یک را دارد. ظرفیت کاری این نوع از کمپرسورها متناسب با بار آنها قابل تغییر می‌ باشد و کنترل کردن ظرفیت به وسیله یک دریچه لغزنده انجام می‌شود که این دریچه قادر است نسبت تراکم کمپرسور را تغییر داده تا این کمپرسور بتواند در یک حالت بهینه و درست کار کند. این کمپرسورها در ظرفیت‌ های بسیار بالا و حدود ۲۰ تن تبرید طراحی و تولید شده‌اند.

مشخصات فنی کمپرسور چیلر اسکرو

پیشنهاد مطالعه مقاله: چیلر آب خنک

مزیت‌ های کمپرسور اسکرو

یک کمپرسور اسکرو در مقایسه با انواع دیگر کمپرسورها مزیت‌ های خوب زیر را دارد که موجب رواج استفاده و حتی جایگزینی این نوع از کمپرسور با کمپرسورهای دیگر شده است:

میزان ارتعاش و صدای کم

میزان ارتعاش و صدای بسیار کم در مقایسه با انواع پیستونی بسیار بالا می‌باشد که این موضوع به علت ساختار ویژه کمپرسور اسکرو و فاصله‌ای است که دور روتور کمپرسور از یکدیگر دارند، یعنی نحوه تماس یافتن روتورها با یکدیگر در مقایسه با کمپرسور سیلندر پیستونی به گونه‌ای است که ارتعاش و صدای کمتری به وجود می‌ آورد.

جریان مداوم و آرام گاز

ویژگی دیگر چیلر هوا خنک اسکرو این است که در مقایسه با انواع پیستونی جریان مداوم و آرام گاز را به وجود می‌ آورد. شدت جریان در گاز مبرد خروجی از این نوع کمپرسور به صورت یکنواخت و پیوسته است و هیچ گونه نوسانی ندارد، به این ترتیب یکی از عوامل مهم و اصلی جهت ایجاد صدا و ضربه حذف می‌ شود.

قابلیت کنترل کردن ظرفیت بالا

قابلیت کنترل کردن ظرفیت این نوع کمپرسورها تا ۱۰ درصد ظرفیت در نامی کمپرسور و به صورت کاملاً پیوسته می‌ باشد. یعنی کنترل ظرفیت بین ۱۰ الی ۱۰۰ درصد از توان کل دستگاه در مقایسه با دیگر کمپرسورها در یک بازه زمانی بسیار گسترده و وسیع می‌ تواند موجب تغییر ظرفیت آن شود.

علاوه بر این سه مورد یک کمپرسور اسکرو مزیت‌ های دیگر را نیز دارد:

محدودیت استفاده از کمپرسور اسکرو

پارامترهای متعدد جهت انتخاب کردن یک نوع کمپرسور مطرح می‌ شوند که در خصوص کمپرسور اسکرو صدق می‌ کند، چون این نوع از کمپرسورها نیز دارای انواع مختلفی هستند که هر کدام از آنها جهت کار کردن در محیط‌ های خاصی طراحی و تولید شده‌اند. از پارامترهای مهم انتخاب این نوع کمپرسورها ظرفیت بالای آنها می‌ باشد، از طرفی نیاز یا عدم نیاز داشتن به طراحی چیلر به صورت دو تا چهار مدار و هم چنین خدمات پس از فروش و قیمت آن از دیگر محدودیت‌ های استفاده از چیلر هوا خنک اسکرو می‌ باشد. یعنی شما برای خرید یک چیلر اسکرو قطعاً باید مبلغ بیشتری را پرداخت کنید به همین دلیل است که گاهی کاربران از خرید آن صرف نظر می‌ کنند.

جهت مشاهده محصولات شرکت سپند تهویه به وب سایت این شرکت مراجعه شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × یک =