فن کویل و داکت فن کویل

Fan Coil and Ducted Fan coil

فن کوئل های شرکت سپند تهویه دارای ویژگی های زیر می باشند:

  • قابلیت تغییر حالت مکش از زیر و پشت دستگاه.
  • قابلیت تغییر سمت اتصال دستگاه.
  • موتور استفاده شده از برند الکتروژن با پوسته آمینیومی و نوع ۷ دور می باشد.
  • فن از نوع فلزی بوده که در سرمایش و گرمایش دچار دفرمگی نخواهد شد.
  • فیلتر استفاده شده از جنس آلومینیومی با قابلیت شستشو و عمر طولانی.
  • قابلیت جابجایی فیلتر بصورت کشویی.

فن کویل

فن کویل به دستگاهی گفته می‌ شود که جهت ایجاد گرمایش، سرمایش و حتی تهویه مطبوع در کلیه ساختمان‌ های تجاری، صنعتی و مسکونی استفاده می‌ شود و دارای انواع مختلفی است. به بیانی فن کویل نوعی دستگاه ساده می‌باشد که مبدل حرارتی و فن دارد. این دستگاه به عنوان قسمتی از سیستم‌ های تهویه مطبوع محسوب می‌شود و قابلیت‌های گوناگونی دارد، یعنی گاهی اوقات با ایجاد مکش هوای اطراف می‌تواند درجه حرارت را در فضای اطراف خودش به خوبی تنظیم کند که کنترل این فرایند با استفاده از یک سوئیچ دستی یا یک ترموستات قابل انجام است، یعنی ترموستات به قسمت شیر کنترل یا فن فرمان می‌دهد که با تغییر در میزان دبی آب ورودی یا دور فن دمای مطلوب را در هر گونه فضایی به وجود آورد. اساساً فن کویل با آب گرم یا سرد از چیلر و دیگ مرکزی تغذیه می‌شود، این فن‌ها برای آنکه بتوانند انرژی ایجاد شده را به وسیله یک مولد انرژی به محیط اطراف خودشان ارائه دهند، معمولا ۴ لوله یعنی دو واحد خنک کننده و گرمایش به طور همزمان و دو لوله سرد یا گرم بهره می‌گیرند.

نصب کردن فن کویل کار آسانی است، یعنی در هنگام خرید فن کویل هیچگونه نگرانی بابت نصب و راه‌اندازی آن نداشته باشید. به طور معمول نیز هنگام فروش فن کویل اطلاعات لازم در خصوص استفاده، تعمیر و نگهداری آن را می‌توانید از داخل دفترچه آن دریافت کنید. وقتی که یک فن کویل می‌تواند هوا را خنک کند، آبی که کندانس شده است، وارد سینی زیرین کویل‌ها شده و از آنجا به وسیله لوله‌های درین تخلیه خواهد شد.

انواع فن کویل

هنگام خرید فن کویل و یا استعلام از قیمت فن کویل توجه کنید که این نوع فن‌ها نیز مانند چیلر در دسته‌های زیر قرار می‌ گیرند:

فن کویل کاستی

این نوع از فن‌ها به علت قابلیت نصب کردن در سقف‌های کاذب هیچ فضای خاصی را اشغال نمی‌کنند و دارای طراحی و زیبایی ظاهری خاصی هستند، بنابراین اگر فضای کمی جهت نصب کردن فن کویل دارید، می‌توانید نوع فن کویل کاستی را تهیه کنید. در حال حاضر فروش فن کویل کاستی در بسیاری از مراکز خرید لوکس انجام می‌شود و به آسانی می‌توانید این نوع دستگاه را انتخاب و سپس نصب کنید.

فن کویل کاستی یک طرفه

این نوع از فن‌ها معمولاً در سیستم‌های تهویه مطبوع مرکزی قابلیت استفاده دارند، بنابراین اگر قصد خرید یک فن کویل برای تهویه مطبوع مرکزی را دارید، این نوع پیشنهاد می‌ شود. طراحی فن کویل کاستی یک طرفه به صورت جریان هوای یک طرفه می‌باشد که نصب کردن آن بر روی سقف نیز بسیار آسان است.

فن کویل کاستی چهار طرفه

این نوع از فن کویل ۴ جهت متفاوت جهت دهش هوای گرم یا سرد دارد که تمامی این چهار جهت مجهز به یک پمپ درین جهت خارج کردن آب کندانس هستند. روش کنترل کردن حجم هوا و میزان دما در این نوع از دستگاه‌ها به وسیله ریموت کنترل می‌ باشد.

فن کویل سقفی توکار

هنگام خرید فن کویل سقفی توکار توجه کنید که این نوع فن در داخل سقف‌های کاذب قرار می‌گیرد. از مزیت‌های این نوع فن‌ها نیز سادگی در انتخاب محل دریچه‌های هوادهی و نصب کردن آن می‌باشد. در عمده پروژه‌های ساختمانی از این نوع فن‌ها در زیر سقف کاذب و بالای در ورودی هر کدام از فضاها استفاده می‌کنند که در قسمت زیر آن نیز دریچه‌ای جهت تعمیر، دسترسی داشتن و نگهداری تعبیه شده است.

فن کویل کانالی

این نوع از فن دارای فشار استاتیک خارجی بسیار بالایی می‌باشد که به لحاظ ظاهر شبیه به فن کویل های سقفی توکار است و می‌توان آن را در داخل سقف‌های کاذب استفاده کرد. فن کویل کانالی به علت حجم هوای زیاد و صدای بالا نسبت به انواع دیگر فن‌ها معمولاً در مکان‌هایی مانند لابی‌ها، راهرو ساختمان تجاری و مکان‌هایی که سقف ارتفاع زیادی دارد، استفاده می‌شوند.

فن کویل زمینی

این فن‌ها جزو فن‌ کویل های پرکاربردی هستند که می‌توان آنها را به طور عمودی بر روی زمین قرار داده و نصب کرد. اگر قصد خرید فن کویل برای مراکز اداری یا مسکونی را دارید که امکان به وجود آوردن سقف کاذب در آنها وجود ندارد، فن کویل زمینی مناسب است، اما این نوع فن یک مشکل بزرگ دارد و آن هم این است که فضای محیط را اشغال می‌کند. اما هزینه‌های نصب آن نسبت به دیگر فن‌های توکار یا سقفی کمتر است، بنابراین اگر به دنبال خرید و قیمت فن کویل کمتر هستید این مورد گزینه مناسبی است.

کاربرد فن کویل

از یک فن کویل معمولا برای مواقعی استفاده می‌کنند که قصد داشته باشیم درجه حرارت محیط به صورت کاملاً جداگانه‌ای کنترل شود، همچنین با استفاده از چنین فن‌هایی می‌توان از انتقال هر گونه آلودگی در بین اتاق‌ها پیشگیری کرد و کاربرد مناسب آن برای مکان‌هایی مانند ساختمان‌های مسکونی، هتل‌ها، بیمارستان‌ها، ساختمان‌های اداری و غیره می‌باشد.

مزیت خوب این نوع فن‌ها هم این است که سیستم‌های لوله کشی برای آنها به فضای کمتری نیاز دارد. این نوع دستگاه قابلیت کم کار کردن با سیستم‌های حرارت مرکزی و چیلر را دارد و حتی می‌توان جهت کاهش دادن هزینه‌های انرژی به صورت مجزا فضاهای مختلف را کنترل کرد، یعنی با این دستگاه امکان کنترل کردن هوای هر کدام از اتاق‌ها به طور جداگانه فراهم می‌شود. این دستگاه همچنین می‌تواند در دمای بسیار پایین آب، گرم شود، بنابراین برای آن دست از مناطقی که تولید کردن گرمای آنها صرفاً به وسیله صفحات خورشیدی می‌باشد، گزینه مناسبی است. جهت طراحی کردن تاسیسات موجود ساختمان‌ها، سیم کشی و لوله کشی فن کویل می‌توان از کانال‌های بزرگ جهت سیستم‌های دارای هوای ساده‌تر استفاده کرد.

جهت اجرای سیستم لوله کشی در این نوع فن‌ها دقت کنید که فن به دو قسمت تقسیم می‌شود که به صورت فن کویل دو لوله و چهار لوله می‌باشد، نوع دو لوله دارای یک لوله ورودی و هم چنین یک لوله برگشتی می‌باشد و آب گرم و سرد را برای مصرف تامین می‌کنند. نوع چهار لوله دو لوله به صورت تامینی و دو لوله نیز به صورت بازگشتی دارد که موجب می‌شود آب سرد و گرم به طور همزمان و مطابق با فرمان کنترلی به فن کویل وارد شود.